Doorgaans verheug ik mij in de auto onderweg naar huis erg op het moment dat ik veilig op de oprit parkeer en mijn jonge gezin mag begroeten. Nee, geen zorgen, Zutphen is nog niet toe aan Driving Home For Christmas.

Maar soms zijn er van die ritten die niet lang genoeg kunnen duren. Bijvoorbeeld als ik met mooi weer en het dakje open over landweggetjes kan boenderen. Het liefst onder begeleiding van Creedence Clearwater Revivals Up Around the Bend. Of in de stromende regen plankgas aquaplanend, met Suzie Q . Of natuurlijk Bad Moon Rising bij dreigend onweer. Alles oorverdovend hard, natuurlijk.

Of als ik onderweg een goed telefoongesprek kan hebben met een collega. Of als er, zoals gisteren, een boeiende reportage is op Radio 1.

Willem Middelkoop was te gast in VPRO’s Kunststof en vertelde over zijn rol in de berichtgeving over de kredietcrisis. Voor hen die hem niet kennen: Middelkoop is journalist en belegger, en schreef twee jaar geleden het boek ‘Als de dollar valt’ waarin hij de huidige malaise haarscherp voorspelde. Dat niet alleen, maar in zijn boek ‘De permanente oliecrisis’ voorspelde hij tevens de brandstoftekorten van begin dit jaar.

Hij loopt de deur plat bij Pauw & Witteman en ‘De Wereld draait door’. Nu niet bepaald het zonnetje in huis, maar wel nuchter en met een gefundeerd verhaal. Over onze kansen om er uit te komen zegt hij: “we zijn op weg naar een complete melt-down van het systeem”.

Middelkoop zit er niet om onrust te stoken, niet uit “I told you so”; maar omdat hij moedig genoeg is om zijn impopulaire betoog gewoon te verkondigen. Ik kan dat erg waarderen.

Luister hier naar de complete uitzending. En raad eens waar hij binnenkort nog meer te beluisteren is…?  Of hoor ik dat verkeerd op 16min47s…?

En laat uw beleggingen- maar uzelf niet, natuurlijk!- nadien desgewenst door de heren van REM blijmoedig over de rand van de afgrond zingen: