De donkere dagen staan in Zutphen traditiegetrouw in het teken van ‘klusjes in huis’. Dit jaar wordt er vooral opgeruimd. Véél opgeruimd.

Vandaag kwam de zolderkamer aan bod. Onze oudste dochter deelt dit roze vertrek met Disney prinsessen, Dora en een verzameling memorabilia van ondergetekende. De dames- ja, zelfs die uit de tekenfilms- klagen al enige tijd dat het daar te vol wordt, en aldus toog ik aan het werk.

Het was een moeizame opgave, maar dat was te voorspellen. De meeste ruimte wordt namelijk ingenomen door een kast met boeken, en die gooi ik uit principe niet weg. Twee jaargangen ‘Grote Lijsters’ verlichtten immers niet alleen mijn vrouw en mij tijdens onze eindexamens, maar zullen toch ook hun literaire waarde hebben wanneer ons nageslacht er aan toe is. Maar zelfs studieboeken met titels als ‘Fundamentals of Soil Mechanics’ en  ‘Overspannend Staal’, waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze ooit nog zullen worden opengeslagen, zijn voor mij heilig genoeg om behouden te blijven.

Meer enthousiasme was er voor de aanzienlijke voorraad analoge geluidsdragers op zolder. Voor mijn kinderen is een langspeelplaat van vinyl een curiosum uit de vorige eeuw.  En gelijk hebben ze.

Ik word er ook wel weer weemoedig van, hoor. Zo’n zwarte matglanzende schijf, die haar rondjes draait…de naald zakt voorzichtig op haar neer…beroert haar teder en laat haar zacht krakend zingen…ach, je zou er gedichten over kunnen schrijven.

Ook de kist met cassettebandjes kon op belangstelling rekenen. Beide cassettedecks van mijn 18 jaar oude Pioneer stereoset bleken helaas defect- waar kun je tegenwoordig zoiets  laten repareren?- maar een oude draagbare radio/cassettespeler bood uitkomst.

Graag deel ik met u een compilatie die ik een jaar of veertien geleden opnam voor mijn toenmalige vriendinnetje, onder de welluidende titel ‘Selectie van Bas’. De reden dat ik het bandje nu op zolder heb liggen, is waarschijnlijk dat ze wel kon leven met mijn muzikale wansmaak. Wij wonen in elk geval nu al ruim elf jaar met elkaar onder één dak, en het betreffende tape-je is in de gemeenschappelijke boedel vervallen.

Meer details uit mijn liefdesleven zal ik niet met u delen- en zeker niet via het internet. Maar warmt u zich deze dagen voor Kerst gerust aan deze muzikale hartekreet.

Kant A

1. Fleetwood Mac – Need Your Love So Bad
2. Bob Seger – The Fire Inside
3. Robert Plant – 29 Palms
4. The Band – I Shall Be Released
5. Joe Cocker – Love the One You’re With (helaas was Mr. Cocker niet online- dus maar de versie van CSN&Y live)

6. Eric Clapton – Can’t Find My Way Home
7. Melissa Etheridge – Keep It Precious
8. The Eagles – Take It To the Limit
9. Bruce Springsteen – Thunder Road

Kant B

1. Fleetwood Mac – Songbird
2. The Allman Brothers – Midnight Rider
3. John Hiatt – Have a Little Faith In Me
4. The Pretenders – I’ll Stand By You
5. Van Halen – Dreams
6. Bruce Springsteen – Born to Run
7. Bob Seger – Good For Me (van het album Against the Wind, helaas niet online)
8. Lynyrd Skynyrd – Tuesday’s Gone
9. Bruce Springsteen – Racing in the Street