Lezers,

soms lopen wij aan tegen oude elpeehoezen, zoals deze hierboven van Charlie uit 1977. De elpee heet No Second Chance. Wij hebben nog nooit van Charlie gehoord, maar de hoes roept allerlei vragen op, zeker in combinatie met de lp-titel.

Wat is hier aan de hand? We zien een halfvolle fles port, een geheel volle asbak, een bosje rozen, het boek Howl van Allen Ginsberg en, u had het nog niet gezien, een tamelijk schaars geklede dame. Wat is hier aan de hand? Geen tweede kans? Voor wie niet? Voor de dame niet? Voor de kijker niet? Is er dan al een eerste kans geweest?

Wie het weet, mag het zeggen. Wij meenden onze gedachten even in versvorm aan u over te moeten brengen…

 

No Second Chance

Voel een grote behoefte
Naar nog een glas port
Maar jouw grijns doet vermoeden
Dat het daarvan niet beter wordt

Geen tweede kans
‘t Is nu of nooit
Eeuwige roem
Of voor altijd verklooid

Je zoete parfum mengt zich
Met de geur van je rozen
Die een ander je vast gaf
Ik wankel zoekend naar een pose

Geen tweede kans
‘t Is de wal of het schip
On top of the world
Of een ongekende dip

Met een droge mond vraag ik
Of je van Ginsberg genieten kan
Je toont iets van een lach:
“Genieten doe ik met een man”

Geen tweede kans
‘t Is het koren of het kaf
Hoop voor de toekomst
Of alleen nog bergaf

Je schouderbandje zakt
Nog verder dan mijn moed
Zakt in mijn schoenen
Niet dat dat jou wat doet

Geen tweede kans
‘t Is het badwater of het kind
Lust voor het oog
Of zienderogen blind

Zoek willekeurig sigaretten
Maar die liet ik in mijn jas
Ik vind alleen een oude buskaart
Misschien komt die nog van pas

Geen tweede kans
‘t Zijn de bonen of het spek
Voor de verandering geluk
Of als gewoonlijk op mijn bek.

Je rode nagels steken af
Tegen je hagelwitte laken
En kanten ondergoed en ik
Begin in paniek te raken

Geen tweede kans
‘t Is de koude kermis of thuis
Een wilde nacht met jou
Of weer alleen naar huis.

Geen tweede kans
‘t Is de hoed of de rand
Dus ik laat mijn wanhoop varen
En zie wel waar ik strand

– Marc, Maart 2009 –

 

The Moody Blues – Nights in White Satin

 

Scorpions – Tease Me Please Me

 

Alice Cooper – Poison

