Lezers,

Roy Lichtenstein was een kenner van vrouwen. Hoe komen wij daarbij? Welnu, hij noemde bovenstaand werk Girl with Hair Ribbon. Niet Anne met haarband of Jacqueline in striptekening, nee hij hield de naam van de dame bewust buiten beeld. Waarom leiden wij daaruit af dat Roy een kenner is? Welnu, hij zal ongetwijfeld geweten hebben dat toevoeging van de naam gedonder zou geven. Gedonder van twee zijden wel te verstaan.

Allereerst is er de dame wiens naam aan het werk gegeven wordt, de Anne of de Jacqueline (Ook nu kiezen wij deze namen met de grootste zorgvuldigheid. Wij kennen namelijk geen Anne of Jacqueline. Anders zou het ons duur komen te staan!). Deze Anne of Jacqueline zouden in eerste instantie trots zijn onderwerp van een kunstwerk te zijn. Bij nadere beschouwing van de uitwerking van Roy zouden zij geheid vragen stellen in de lijn van:”Vind je echt dat mijn huid zo rood vlekkerig is?” of “Die pluk haar zat toch niet echt zo voor mijn ogen? Ik had even naar de kapper moeten gaan, vind je niet?” Vragen, zo weten wij, waarop ieder antwoord het verkeerde is, maar nog lang niet zo erg als niet antwoorden. 

De tweede richting waaruit gedonder komt is die van alle dames die niet Anne of Jacqueline heten. “Niemand maakt ook nooit een kunstwerk dat mijn naam draagt.” Nee, door het de naam van het subject niet in te vullen slaat Roy twee vliegen in één klap. Tegen Anne en Jacqueline kan hij zeggen dat het fictie is, en dat deze fictieve dame een rare huid heeft en naar de kapper moet. Tegenover alle andere dames is hij ook gedekt.

Wij bij 3vandaag kenden deze gevaren niet. Goed twee weken lang hebben wij hier liedjes langs laten komen met meisjesnamen. Dat hebben we geweten. “Er zijn zeker geen liedjes met mijn naam?”, klonk het met enige regelmaat. In gedachten antwoordden wij: “Nee, gek hè?!”, maar wij hielden ons in. Het was een zware tijd.

Wij hebben ons heil gezocht bij muzikanten die ook geleerd hebben. Muzikanten die een verhaal over een vrouw, meisje of dame te vertellen hebben, maar voor wie het duidelijk is dat het noemen van namen bijster onverstandig is. Zij volgen de Lichtenstein-doctrine en spreken de vrouw slechts nog in algemene bewoordingen aan. Dat maakt ontkennen later een stuk makkelijker. Hooguit voegen zij aan de algemene vrouwsomschrijving nog wat karakteristieke eigenschappen toe…..

 

The Guess Who – American Woman

Scorpions – Woman

Bruce Springsteen – Red Headed Woman

Gary Moore – Oh Pretty Woman

Queen – Fat Bottomed Girls

Neil Young & Crazy Horse – Cinnamon girl

David Bowie – China Girl

Joe Cocker – Delta Lady

Jimi Hendrix – Foxy Lady