Phil

Beste Phil,

Ik was in de buurt, dus ik wilde je graag even opzoeken.

Het is alweer een tijd geleden we je voor het laatst hebben gezien, dus ik hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt dat ik een foto van je heb gemaakt. Je ziet er patent uit, man.

Mijn verblijf bij je landgenoten was fantastisch. Wat een gastvrijheid, alleen maar hartelijke mensen. En dat terwijl het eigenlijk helemaal niet zo best met ze gaat, economisch gezien. Na een paar jaar uitbundige groei zit de klad er flink in, vooral in de bouw. Nieuwe huizen zijn half af, dichtgespijkerd. Steigers zijn verlaten, kranen staan stil- behalve die ene  bij jou voor je neus in Grafton Street.

Je bent er al eventjes uit, dus laat me je bijpraten: jullie bouwden een paar jaar geleden met een bevolking van 4 miljoen jaarlijks nog 90.000 woningen- da’s meer dan wij met ons 16 miljoenen voor elkaar kregen. En nu ligt, met dank aan een stel graaiers op Wall Street, de hele zaak plat.

The Celtic Tiger is dead, fluisteren ze dan.

Ik geloof er niks van. Jullie zijn jong, gretig, energiek. You’ve seen worse. Jullie gevoel voor humor is ongebroken. Volgens mij staan jullie er beter voor dan die verkalkte calvinisten hier.

Phil, we missen je allemaal heel erg. Maar het is goed te weten dat je er elke dag bent: in de dorstige levenslust van je Ierse broeders en zusters.

Hou je taai: Celtic Tigers never die.

Groeten,

namens heel 3Vandaag,

Zutphen

King’s Call

Old Town

The Boys Are Back in Town

