BeerBosomsOktoberfest

Ik zet het nooit op mijn cv, maar Zutphen heeft wel degelijk enige horeca ervaring. Weliswaar ‘on the receiving end’– om maar eens een Amerikaans president te parafraseren- maar toch: ruime ervaring.

Een goed café- en andere bezoekt Zutphen niet- heeft nu eenmaal een magnetische werking. Weet de clientèle binnen te lokken, vast te houden en de consumptie te stimuleren.

Daarvoor staan verschillende klassieke instrumenten ter beschikking.

Zo ken ik een uitbater die ik ervan verdenk de verwarming nét iets te hoog te zetten. De gasten breekt het zweet uit, ze worden dorstig, enfin, u hoeft geen Nobelprijs in de economie te hebben om te begrijpen dat dit de omzet wel ten goede zal komen.

Een andere zeer bekende truc zijn zoute pinda’s of andere knabbeltjes ‘van het huis’. De stamkroeg in mijn studententijd serveerde altijd pittige gehaktballetjes in chilisaus- die enkel konden worden geblust met liters Twents gerstenat.

Een iets subtielere maatregel voor opwekken van dorst bij bezoekers is natuurlijk het decolleté van de barvrouw. Wellicht appelleert het aan een neonatale drinkreflex en is het daarom zo effectief. Zelfs in de keurige gelegenheden die ik ook op zaterdagmiddag met vrouw en kinderen frequenteer, verdenk ik de dames ervan dat zij vooral uit economische motieven dieper uitgesneden shirts dragen. Om van de Dirndls op het nakende Oktberfest maar te zwijgen.

Tot slot natuurlijk de muziek. Van sommige nummers slaat het mooist getapte biertje subiet dood in het glas. Maar van anderen gaat de kraan zogezegd helemaal open.

Ik deel ze graag met u. En schenk er nog maar een in. Proost!

Rolling Stones – Honky Tonk Woman

Sam and Dave – Hold On I’m Comin’

Righteous Brothers – You’ve Lost That Lovin’ Feelin’

