IMAGE_288

Ik kwam vandaag in Enschede een oude bekende tegen. Hij past wel een beetje in het rijtje van almachtigen en van-het-voetstuk-gevallenen die de laatste dagen deze kolommen vullen. Ik heb hem in het voorbijgaan even gekiekt met m’n mobieltje.

Niet dat ik hem ooit zelf de hand heb geschud, laat staan dat zijn beeltenis ooit ons dorpsplein heeft ontsierd. Maar een toch een oude bekende: een geest uit een tijd die ik me levendig herinner, maar die voor mij gelukkig betrekkelijk zorgeloos was.

Het weerzien bracht onwillekeurig een zinsnede van Bruce Springsteen in gedachten, uit het intro van War: In 1985, blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed.

Maar goed, zo erg was het bij ons natuurlijk lang niet. Nu en dan ging er eens een paar Phantoms met volle naverbranders in de scramble– op jacht naar weer eens een ‘verdwaalde’ Aeroflot-kist die stoute foto’s kwam maken. Of knipten een stel vredesactivisten een gat in het hek van onze vliegbasis op jacht naar vermeende kernbommen. Of papa moest voor de zoveelste keer een paar weken naar de Duitse Laagvlakte om daar te oefenen hoe de Russische tankcolonnes het best tot staan konden worden gebracht.

Hij was toen ongeveer zou oud als ik nu. Vanwege zijn beroep werd mij aangeraden om met de werkweek van ons gymnasium vooral niet naar Berlijn te gaan: de Stasi zou weten wie ik was en ik zou een te gemakkelijke prooi zijn voor ‘gedoe’. Tijdens een trans-Atlantische reis aan boord van een Pools passagiersschip genoot iedereen van de rondleiding over de brug behalve hij, want hij stond bij de politiek officier aan boord bekend als vlieger in dienst van een NAVO luchtmacht- hij kwam er niet in.

Het is binnenkort twintig jaar geleden dat de Berlijnse Muur viel- en daarmee de Koude Oorlog tot een einde kwam, en de DDR ter ziele ging. Museum de Twentse Welle heeft ter gelegenheid daarvan een expositie, waarbij ze kameraad Lenin maar weer eens van stal hebben gehaald. Ik ga die expositie zeker bekijken, ook al ontbrak me daarvoor vandaag helaas de tijd.

Pas achteraf besef je je het historisch belang van de dingen die je ziet. Maar ook toen waren de beelden van de openbrekende grenspost aan de Bornholmer Strasse ontroerend- en maakte die van de Brandenburger Tor en de sloop van de Muur zelfs in deze brave gymnasiast wel iets revolutionairs los. Als ik ze nu zie heb ik weer met die Ossies te doen.

Sting – Russians

Scorpions – Wind of Change

Billy Joel – Leningrad